Bankám pomáhá analýza dat z platebních karet. Chytrý software umí i najít místo pro pobočku

22. červen 2017

Brněnský startup CleverAnalytics vyvinul software na posouzení byznysového potenciálu lokalit.

Česká spořitelna analytický nástroj doplnila anonymizovanými daty z transakcí platebními kartami. Používá systém k inventuře rozmístění pobočkové sítě.

Spořitelna, ČSOB a jiné banky používají analýzu takzvaných velkých dat pro optimalizace polohy poboček nebo bankomatů.

Pobočka České spořitelny v Olomoucké čtvrti Hodolany trápí manažery druhé největší tuzemské banky už několik let. Všechny rozbory totiž ukazují, že její umístění asi 10 minut chůze od hlavního nádraží není ideální. Nízké paneláky a hrstka obchodů podél Hodolanské ulice, kterou rozděluje tramvajový pás, působí spíš jako ospalá vesnice než jako živá obchodní zóna s potenciálem pro prodej hypoték, kreditních karet a firemních úvěrů.

Když tým odborníků naposledy řešil, kam pobočku přemístit, použil poprvé software, který analýzou velkého množství dat vyhodnocuje byznysový potenciál různých lokalit. A nový nástroj ukázal překvapivý fakt, který všechny zaskočil: vhodnější místo není v blízkosti rušného vlakového nádraží, ale 350 metrů na úplně opačnou stranu − ještě dál od středu města, v olomoucké části Bělidla.

"Až nový model nám ukázal, kam pobočku vlastně máme dát. Nyní je na seznamu očekávaných změn a jednáme o nových prostorách," říká manažer podpory a rozvoje pobočkové sítě spořitelny Filip Belant.

Selský rozum vs. velká data

Případ konfliktu selského rozumu a tvrdých dat ukazuje, co všechno firmám dnes mohou nabídnout inovativní technologie − cloud, analýza velkých dat a umělá inteligence. Právě banky disponují záznamy o milionech transakcí svých klientů a mohou je využít lépe než kdo jiný. Sofistikované algoritmy informace vyhodnotí a pomohou určit, kde zákazníci vlastně jsou a kde jim být nablízku.

"Když data dobře nakombinujete, můžete vidět místa, kde se klienti vyskytují a kde můžeme být jako pobočka fyzicky s nimi," vysvětluje manažer Belant.

Základ pro geolokační analytický software, který si spořitelna vybrala pro posuzování umístění svých poboček, vytvořil brněnský start-up CleverAnalytics. Software zpracovává informace z více než čtyř desítek různých zdrojů. Kombinuje mapové podklady s veřejně dostupnými databázemi, například s katastrem nemovitostí, statistikami o obyvatelstvu a podobně. Je tu ale něco navíc. Banka ho obohatila unikátní sadou údajů, kterými disponuje jen ona: daty, která vznikají pokaždé, když zákazník spořitelny zaplatí kartou nebo vybírá z bankomatu. (Druhá největší tuzemská banka má 30 procent tuzemského trhu s kreditními kartami.)

Všechny informace dohromady jsou anonymizovány a zpracovávány na vzdálených počítačích. Výsledkem je přehledná mapová aplikace na internetu, přístupná jen oprávněným uživatelům. Systém vytváří pro každou jednotlivou lokalitu tzv. skóring, tedy vyhodnotí například, jak jsou v daném místě lidé bohatí, jejich důvěryhodnost, kde nakupují, jací zákazníci to jsou a jaké má dané místo byznysový potenciál. Systém také umí zobrazit, kolik tohoto potenciálu daná provozovna skutečně využívá.

Výstupy z "chytrých map" často zboří zažité představy o ideálním umístění, říká Lukáš Puchrik, spoluzakladatel CleverAnalytics. "Když se pak podíváte do reálných dat, můžete zjistit, že jste se pěkně mýlili."

Spořitelna, která má v tuzemsku největší síť poboček, začala s využíváním softwaru předloni. Na základě skóringu už provedla konkrétní změny − zrušila 67 poboček loni a dalších 100 poboček letos. V současnosti jich má celkem 521. Zbylé pobočky čekají změny − banka do nich chce investovat během asi pěti či osmi let zhruba pět miliard korun.

"V pěti- až osmiletém horizontu se může přesunout nebo zrušit až 20 procent naší sítě," popisuje optimalizační proces Belant. Letošní vlna vyhodnocování se dotkne i bankomatů spořitelny, kterých má třikrát více než poboček.

České banky, hlavně ČSOB, Moneta Money Bank nebo Raiffeisenbank, chtějí do proměny svých poboček investovat miliardy korun. Průzkumy ukazují, že i v době internetu a mobilního bankovnictví je potřebují. Zatímco v minulosti v pobočkách lidé vyzvedávali peníze nebo zadávali transakce, v budoucnosti mají pobočky být hlavně pro poradenství a prodej hypoték, investic a pojištění. Dobré umístění je klíčové také pro internetové banky, které mají poboček málo.

Pro cukrárnu i pro pizzerii

Analytický software, který zahrnuje anonymizovaná bankovní data a hodnotí byznysový potenciál lokality, by podle marketingového manažera spořitelny Ondřeje Gálika mohl být užitečný i pro firmy a živnostníky, kterým banka dává úvěry. "Když chcete mít cukrárnu, jde o to, mít ji na dobrém místě. A vědět to předtím, než zainvestujete peníze do zařízení a pronájmu, aby vás nevhodné místo za dva roky nepoložilo na kolena," říká Gálik. Podle něj může být lepší místo už v sousední ulici.

Komerční využití lokalizačního softwaru ale naráží na regulaci bankovního odvětví, takže dosavadní pokusy spolupracovat s firmami jsou zatím jen pilotní projekty.

"Ambicí je umět takové řešení dodat firmám, které se opravdu chtějí rozhodovat na základě dat. Umět jim ukázat, že si díky informacím mohou v podnikání ohromně pomoci," vysvětluje Gálik.

Průzkumy potenciálu trhu jsou zpravidla nákladné, a tak by software na základě spolupráce CleverAnalytics a spořitelny mohl být pro menší firmy cestou, jak se k podobným analýzám dostat levněji. Zájem už projevil například provozovatel řetězce dvanácti italských restaurací Coloseum Restaurants.

"Byl by to pro nás krásný nástroj, třeba v momentě, kdy se budeme rozhodovat o umístění nějaké nové restaurace," říká provozní ředitel Colosea Petr Olbrich. "V momentě, kdy víte, jaké množství lidí se vám pohybuje v dané lokalitě s potenciálními příjmy nebo výdaji, když máte šanci o trhu vědět něco víc v nějaké strukturované podobě, je snazší se rozhodovat. Na nějaké drahé průzkumy nejsme až tak velká firma," dodává Olbrich.

Vlastní cestou

ČSOB vyvíjí vlastní nástroj na analýzu dat v kombinaci s daty z transakcí v bankomatech. Od loňského roku ho používá hlavně pro měření umístění bankomatů. Pro posouzení umístění poboček ale používá metodu jinou, hlavně rozbor spádových oblastí na základě geolokačních dat, kupovaných jednorázově od operátorů mobilních sítí.

"Datová analytika nám v této oblasti přináší evoluční zlepšení, ne revoluční. Jedna věc je model a druhá je pak reálná investice. Investice do poboček a bankomatů se dělají na dlouhou dobu, takže nás model spíš navádí, kterým směrem uvažovat a kam jít," říká Marek Ditz, člen představenstva ČSOB.

Zdroj: ihned.cz

Abychom vám zajistili lepší uživatelské prostředí, využívá tento web cookies. Používáním webu s tímto souhlasíte.

V pořádku