CleverMaps tmelí tým na Divoké Orlici aneb jak „markeťačka“ do firmy přišla

14. červenec 2017

Poslední výjezdní setkání zaměstnanců společnosti CleverMaps, a s ní úzce spjatých firem, které se konalo v polovině června, probíhalo ryze v neformálním duchu. V táborové osadě Suté Břehy jsme strávili příjemný den naplněný různými aktivitami s úmyslem stmelit kolektiv, abychom druhý den ráno vyrazili v kánoích zmapovat tok řeky Divoká Orlice.

Smyslem výjezdního setkání tentokrát nebylo vytyčit cíle a mise, stanovit si strategii, ani polemizovat nad tím, co děláme špatně a proč, a v čem je nutné se změnit a co je potřeba dělat jinak. Jednoduše ne. Cílem výjezdního setkání bylo pobavit se, strávit spolu nějaký čas a naplnit hodnoty, o kterých se stále utvrzujeme, že je v CleverMaps žijeme.

Zpočátku jsem byla mírně nervózní, protože jsem netušila, co očekávat. Do firmy jsem na pozici marketingového manažera nastoupila nedávno, zatím jsem nestihla proniknout do firemní kultury ani se blíže poznat s kolegy, a slovíček o neformální zábavě na teambuildingu lišících se od reality jsem slyšela už nespočet. Pak jsem ale sama sebe přesvědčila, že je lepší neočekávat vůbec nic a být připravená na vše.

V úterý 12. června ráno jsme se tedy ze všech možných koutů republiky sjeli do tábořiště, kde jsme složili tašky a netrpělivě očekávali, co se bude dít. Krátké slovo úvodem v podání zakladatele společnosti Ondřeje Tomase bylo působivé a velmi pozitivní. Přesto mě mé myšlenky zavedly k úvahám, jaké to v mém novém zaměstnání přeci jen bude.

CleverMaps je na první pohled startup jako každý jiný. Občas se potácí s příliš rychle se měnící situací, s přívalem horkých nápadů, které mají najednou vyšší prioritu než vše ostatní, s chybějícími lidmi i financemi. Prezentuje se jako svobodná firma s plochou strukturou, ve které se smí mluvit upřímně a otevřeně o všem.

Typický startup ale charakterizuje i fakt, že je plný dravých a ambiciózních lidí, s hromadou skvělých nápadů a chutí je všechny realizovat. A stejně tak je tomu i u nás. Ten umí to, ten tohle, a každý je odhodlaný přinést firmě přesně to, co odpovídá jeho profesi. Úspěšný produkt, kvalitní kód, lepší design, spokojené zákazníky, zisk i úspěch. A důležité je, že se každý může realizovat přesně v tom, co ho baví.

Lidi v CleverMaps ale nejsou jen zapálení pracanti. Mají i svou lidskou tvář, hromadu zájmů a rádi se baví, což potvrdila i první aktivita, kterou si pro nás na „výjezdku“ připravil SID, kouč, který se týmu už nějaký ten pátek věnuje. Úkolem bylo odprezentovat na neurčité konferenci produkty společnosti a vzbudit zájem u ostatních účastníků. Rozdělení do skupin proběhlo čistě náhodně a fantazii se při vymýšlení meze nekladly. Narychlo secvičené scénky jsme pak předvedli před publikem tvořeným ostatními týmy a výborně jsme se u toho pobavili.

Nakonec zábava je jednou z hodnot, která je podle lidí v CleverMaps pro společnost charakteristická. Shodují se ale i na jiných, které jsou mnohdy daleko důležitější. Lze je popsat třeba slovy: důvěra, rodina, ochota pomáhat a sdílet, svoboda, jistota a otevřenost. A při dalších hrách v průběhu dne se ukazuje, že tomu tak vážně je.

Hecujeme se v rychlostní soutěži při postupném „sbírání“ kartiček s čísly náhodně poházenými v obdelníkové výseči vymezené lanem, kdy v jednu chvíli může být uvnitř výseče pouze jeden z nás. Každý zná svůj úkol a ví, že když při příštím pokusu zabere aspoň o kousek víc, celkový výsledek se může výrazně zlepšit. A zdá se, že to bereme zodpovědně, ani ne kvůli sobě, ale kvůli ostatním.

Spoléháme se na sebe i při štafetě ve formě tiché pošty a především pak při přípravě táboráku a jídla pro celý tým, společně myjeme nádobí a pak i zpíváme u plápolajícího ohně. Trochu nezúčastněně to vše kolem pozoruji a přijde mi neuvěřitelné, že takhle to může v tak hojném počtu lidí fungovat. Začínám ale věřit, že slova o svobodné firmě nejsou prázdná a firemní kultura se zde tvoří podobně jako kultura lidová.

Otevřenost lidí SID prověřuje dalším úkolem, při kterém opouštím svou komfortní zónu. Můj vnitřní hlas panicky křičí: „Pomoc! Vždyť jsem tady mezi nimi pořád ještě cizinka!“, ale nevzdávám to. Všichni si vzájemně koukáme do očí, podáváme si ruce a učíme se chválit a děkovat si navzájem za maličkosti, za drobnosti, za úsměvy i za podporu. Jsem mile překvapená a pak ještě jednou, když všichni otevřeně píšou na papíry z flipchartu své názory při poslední aktivitě.

Úkol, který uzavírá část dne organizovanou SIDem, kromě otázek na firemní hodnoty a význam CleverMaps v našich životech, obsahuje také otázku na to, co nám v CleverMaps vadí nebo naopak chybí. Objevují se zde například hesla: Vystupování navenek, Marketing, který není, Chybí články na blogu, Lepší web, Marketing firemní kultury a podobně. A právě zde nacházím odpovědi na mnohé otázky.

V rámci poobědové siesty jsme totiž měli věnovat čas sami sobě a nahlédnout do sebe samých. Popřemýšlet nad tím, kam se chceme v určitém časovém horizontu dostat, zda jsme na cestě, která vede k seberealizaci a rozvoji nás samých, a zda jsme v tuto životní chvíli na správném místě. A ukazuje se, že snad ano.

Dělat marketing ve svobodné firmě, kde je ve vás vkládaná obrovská důvěra, a kde cítí, že vás potřebují, je velká zodpovědnost. Ale taky obrovská výzva. Nespornou úlevou je vědomí, že marketing nikdy nemůže stát osamocený, a je navázaný na produkt, vývoj i obchod. A pokud po vaší pomoci ostatní kolegové volají a uvědomují si, že bez vás výsledky jejich práce svět nikdy nespatří, jste vítězem. Máte skvělý tým, který vás podrží, pomůže vám a společnými silami můžete brand i produkt s radostí servírovat na trh.

Pohledem na kouzelnou noční oblohu plnou hvězd a na kroužek vytrvalců pějících u ohně se loučím s úterním dnem plným zážitků. A ačkoli pořád nevím, co všechno mě v CleverMaps čeká, jsem ráda, že jsem součástí týmu. Uléhám na palandu táborové chatky a usínám, abych načerpala nové síly pro další den na sjezd Divoké Orlice.

Ve středu ráno si dáváme v táboře snídani a nezbytnou kávičku, balíme tašky a vyrážíme za dobrodružstvím. Rozdělujeme se náhodně do dvojic, fasujeme lodě, pádla, i pivo, skáčeme do lodí a plujeme. A tak, jak je pro lidi v CleverMaps obvyklé, užíváme si legraci, děláme srandičky, smějeme se, na oko spolu závodíme a krademe si piva přivázaná na provázku za lodí. Těm, kteří se cvakli, ale běžíme pomoct zachránit loď i utopené věci, čekáme na nejslabší posádky a společně obědváme v polních podmínkách špinavýma rukama. Když potom odpoledne pomalu dojíždíme do cíle, vybavuje se mi, že někdo na otázku, co pro něj CleverMaps znamená, odpověděl „best of“.

- ZuZana Vintrová -