O CleverMaps a byznysu nad mapami na Lupa.cz

05. březen 2015

Dnes na Lupa.cz vyšel článek o tom, jak mapy mohou vydělávat.

Nad mapovými podklady se dá vystavět rozjetý byznys. Stačí k tomu dostatek dat a schopnost jejich analýzou odhalit nové souvislosti. 

Na troskách brněnského Geodisu raší zajímavé projekty. Kromě TopGisu, do kterého loni majetkově vstoupil Seznam, se na scéně objevil i startup CleverMaps. Ten se spíš než na tvorbu map zaměřil na data, která se nad nimi dají analyzovat.

Vlastní analytická platforma a vlastní startup. Z Clevemaps se během posledních pár měsíců oddělila jedna z divizí a vydala se zkusit štěstí na vlastní pěst. Clever Analytics propojují mapové podklady s daty, které se na ně dají promítnout z veřejných zdrojů.

“Před dvěma lety vzniklo v rámci Clevermaps pár nápadů a kromě projektu zaměřeného na silničáře nebo na farmáře jsme dali dohromady i analytický tým. Věříme, že má globální šanci, a tak jsme se rozhodli rozjet Clever Analytics jako samostatnou firmu,” tvrdí produktový ředitel firmy Lukáš Puchrik s tím, že hledají investora, který by mohl pomoci v expanzi do zahraničí. Hledají už minimálně dvacetimilionovou investici a investora se zkušenostmi z ciziny.

Jak rozvážet cement

Služba je v podstatě jednoduchá: na mapu se naskládají data, která jsou relevantní k požadavku klienta, a statistika v prostoru na první pohled často ukáže informace, které nejsou běžně k vidění. “Demografie funguje všude, takže pracujeme především s daty o obyvatelstvu a už to nám samo o sobě ukáže věci, které leckdy klasická business inteligence nedokáže,” tvrdí Puchrik.

Typickým zákazníkem jsou obchodní řetězce nebo třeba i firmy, které rozváží zboží s krátkou trvanlivostí. “Třeba cementárna, která rozváží cement v míchačkách, musí přemýšlet o tom, z jaké pobočky vyjet, aby směs nepřišla o nějaké své vlastnosti. Musí víc přemýšlet kudy jet a podobně. My to děláme automaticky,” dodává Puchrik s tím, že další příklad může být poradenství obchodním řetězcům, kde je ideální místo pro otevření nové prodejny.

Firma používá desítky otevřených zdrojů a její analytika běží na databázi HANA. “Zapojili jsme se do startupového programu SAPu a máme teď k dispozici kromě licencí i marketingovou podporu, což je možná ještě důležitější,” vysvětluje Puchrik s tím, že jedním z cílů firmy je zakomponovat službu i do ekosystému korporátního informačního kolosu. “HANA je ale jen jeden ze systémů, na kterých jedeme. Nechceme být závislí na jedné platformě,” dodává.

Celý článek najdete zde